accountmanager verdient veel

Wat is een Accountmanager

Accountmanager is een containerbegrip geworden. De functienaam op zich zegt weinig, je moet je écht verdiepen in de functiebeschrijving.

De verschillende soorten accountmanagers

Accountmanager bestaande klanten

Over het algemeen is een accountmanager verantwoordelijk voor de verkoop van diensten of producten en daarmee voor de groei van het bedrijf. Letterlijk betekent accountmanager dat je verantwoordelijk bent (manager) voor één of meerdere klanten (accounts) Soms is dat ook zo, dan ben je bijvoorbeeld “accountmanager existing business”, oftewel verantwoordelijk voor het blij maken en houden van bestaande klanten. Het is bedoeling dat je er voor zorgt dat klanten hun contracten verlengen (blijven) en vaak ook dat je betere (duurdere?) of nieuwere oplossingen verkoop (“upselling”) of méér producten verkoopt (“cross selling”).
Zo’n positie is interessant als je het leuk vindt om contacten verder uit te bouwen of samen met de klant op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen.

Accountmanager new business

Als accountmanager new business ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten. Afhankelijk van de oplossing die je verkoopt kan dat via “cold calling”, waarbij je een klant voor het eerst benadert, of via “warme leads” die bijvoorbeeld via de website gegevens hebben achtergelaten of die vanuit social selling geïnteresseerd zijn geraakt. Als je gaat om relatief kleinere investeringen voor de klant kan zo’n deal binnen één (telefoon)gesprek worden gesloten, als het gaat om strategische beslissingen en grote investeringen kunnen het complexe en langdurige trajecten zijn.
Een accountmanager new business is vaak interessant voor extraverte personen met veel overtuigingskracht die graag willen scoren (en bonussen willen verdienen) en goed met druk om kunnen gaan. Er is een grotere vraag naar accountmanagers new business dan naar existing business.

Buitendienst versus binnendienst-accountmanager

Beide types accountmanager kunnen werken in de buitendienst (“op de weg”, bij klanten) of in de binnendienst (via zoom, skype, mail of telefoon).

  • Buitendienst is interessant als je sterk bent in face to face contact of als je complexe oplossingen verkoopt waarvoor je écht bij de klant binnen moet zijn. Je krijgt een behoorlijke vrijheid en zit veel in de auto. Bedenk je wel dat je vaker alleen bent en in de file staat.
  • Sales binnendienst is vaak efficiënter dan buitendienst, vooral als het gaat om de verkoop van relatief eenvoudige of standaardoplossingen of als er hoge volumes worden gedraaid. Je hebt bijzondere kwaliteiten nodig om hier succesvol te zijn; je werkt vaak onder hoge druk, de vrijheid is beperkter, je moet snel kunnen denken en handelen en je moet in staat zijn mensen te overtuigen zonder dat er face to face contact is. Het is ook geschikt voor mensen die juist wat minder zelfverzekerd zijn bij persoonlijk contact en juist op hun best zijn als er een zekere afstand is.

Junior accountmanager versus senior accountmanager

Een junior accountmanager is relatief minder ervaren en zit vaak in zijn of haar eerste of tweede (sales)baan. Je richt je vaak op wat kleinere klanten of eenvoudigere oplossingen. Vaak zijn de targets nog wat lager omdat je nog veel moet leren. Je krijgt (als het goed is) intensieve begeleiding van je manager of van een senior.

Een senior accountmanager heeft zijn of haar sporen al verdiend en richt zich op grotere klanten of complexere oplossingen. De targets en verwachtingen (en druk) zijn hoger. Vaak komt er wat meer vrijheid bij kijken en soms krijg je als neventaak om junior collega’s te coachen.

 

Welke opleiding heb je nodig als accountmanager?

Vaak vragen werkgevers om een afgeronde HBO opleiding zoals Bedrijfseconomie of een vakgerichte opleiding zoals Hotelschool of Facilitair. Dat niveau vindt men nodig omdat het iets zegt over specifieke kennis of denkniveau.

Voor hele complexe oplossingen, waar vaak grote investeringen mee zijn gemoeid, wordt soms ook een WO-opleiding gevraagd, maar voor accountmanager is dan relatief uitzonderlijk.

Ook kandidaten met een MBO opleiding accountmanagement zijn vaak interessant mits te uiteraard beschikken over de juiste vaardigheden en persoonlijkheid.

 

Wat verdient een accountmanager?

Een logische vraag die niet makkelijk te beantwoorden is, want er zijn enorm veel niveaus. Het heeft te maken met je opleiding, ervaring en de verantwoordelijkheden die je krijgt; hoe groter de klanten en de omzetten, hoe hoger je salaris. Er zijn ook salarisverschillen tussen de regio’s in Nederland; in de Randstad liggen de salarissen hoger dan in bijvoorbeeld Limburg of Groningen.

In sales is de bonus natuurlijk een interessante extra verdienste. Afhankelijk van de cultuur van de organisatie (“target/bonus-driven”) kan een bonus oplopen van 8% tot zelfs wel 100% van je vaste salaris.

Vanuit onze plaatsingsgegevens begint de salarisrange van een accountmanager vanaf € 2300 bruto per maand o.b.v. 40 uur en kan het oplopen tot € 6000 bruto per maand. Nu is dat een vrij brede range en is het volledig afhankelijk van kennis en ervaring. Wil je meer informatie over de exacte salarissen voor verschillende sales posities op basis van branche en jaren ervaring? Download hier de Salesrecruiters Salaristhermometer