Investeren in de juiste salesprofessional versus de kosten van een mis-hire
Het werven en selecteren van een gekwalificeerde salesprofessional is essentieel voor elk bedrijf, maar de kosten van een mis-hire kunnen aanzienlijk hoger zijn dan de initiële investering in het recruitmentproces. Advertentiekosten op platforms zoals LinkedIn, social media campagnes, jobboards, en ‘werken bij’-pagina’s zijn slechts het begin van deze uitgaven. Bovendien omvatten de recruitmentkosten ook de tijd die besteed wordt aan het voeren van selectiegesprekken, die uitbesteed kan worden aan een externe recruitment specialist tegen een fee. Maar deze kosten wegen niet op tegen de kosten van een mis-hire.
De verborgen en directe kosten van een mis-hire
Na de aanname van een salesprofessional volgen interne kosten, vaak verborgen, zoals de tijd geïnvesteerd in inwerkprogramma’s, trainingen, en de kosten van salaris, kantoorruimte en een leaseauto tot de eerste omzet is gerealiseerd. Echter, deze kosten verbleken bij de financiële gevolgen van een fout aanname. Als een aangenomen persoon niet voldoet aan de verwachtingen, kunnen de recruitmentkosten verdubbelen wanneer een vervanger gezocht moet worden. De kosten omvatten niet alleen deze verdubbelde recruitmentkosten maar ook verlengde salaris-, kantoor- en leasekosten, verspilde leads (de zogenaamde “cost of opportunity”), en schade aan de reputatie, management aandacht en teamspirit.
Onderzoek naar de kosten van mis-hires
In het boek “Who” van Geoff Smart en Randy Street wees een grootschalig onderzoek uit dat de gemiddelde mis-hire 15x zijn of haar basissalaris kost. Tony Robbins berekende dat de werkelijke kosten van een mis-hire zo’n $240.000 bedragen, maar als je een underperformer pas na 2,5 jaar ontslaat dan kost deze medewerker zo’n $840.000.
Conclusie: Het belang van nauwkeurige recruitment
Deze cijfers benadrukken het belang van een zorgvuldig en doordacht recruitmentproces. Het voorkomen van een mis-hire bespaart niet alleen directe kosten, maar voorkomt ook langdurige financiële en operationele schade aan het bedrijf. Bedrijven moeten investeren in effectieve wervingsstrategieën om de juiste salesprofessionals aan te trekken die een positieve impact hebben op de omzet en bedrijfscultuur, in plaats van te riskeren dat een mis-hire leidt tot significante verliezen.
Door te focussen op het minimaliseren van de kans op een mis-hire, verzekeren bedrijven zich van een gezonde financiële toekomst en een sterk team dat klaar is om hun groeiambities te realiseren.
Over Salesrecruiters
Salesrecruiters (sinds 2007) is het grootste in sales gespecialiseerde werving en selectiebureau van Nederland. Met ruim 50 collega’s werken we vanuit verschillende vestigingen elke dag hard om de salesvacatures voor onze prachtige opdrachtgevers in te vullen. Salesrecruiters is, net als Marketingrecruiters en Interimrecruiters onderdeel van Home of Recruitment.
Meer lezen over Salesrecruiters? Bekijk dan deze pagina.