OVER ANGST VOOR VERLIEZEN

The Sky is Falling! Over angst voor verliezen

Angst is taboe bij Sales

In “Rich Dad, Poor Dad” schrijft Robert Kiyosaki op treffende wijze over angst. Angst is iets waar je het op je werk over het algemeen liever niet over hebt. Zeker niet als je een stoere accountmanager bent. Dan praat je niet over je angst om te bellen, om afgewezen te worden, om ontslagen te worden, om voor schut te staan omdat je je targets niet haalt. Nee toch? Maar de grap is dat iedereen in meer of mindere mate last heeft van angst. In De Wereld Draait Door sprak van Nieuwkerk over zijn angst om op de snelweg te rijden, hoogleraar neuropsychologie zit zelfs vol met angsten. Dus het is niet erg om angst te hebben, je bent in goed gezelschap. En nu al helemaal, want de Corona Crisis zorgt voor veel angst. Wat wél interessant is, is hoe je met die angst om gaat. 

 

Winnaars omarmen verliezen

Succesvolle mensen hebben ook angsten. Angst om te verliezen bijvoorbeeld. Het grote verschil tussen de succesvolle mensen en de minder succesvolle mensen is volgens Kiyosaki dat de succesvolle mensen het risico gewoon aangaan. Ze investeren, ze bellen, ze nemen besluiten die fout uit kunnen pakken. Hun nederlagen worden geanalyseerd, er wordt van geleerd en ze werken zelfs inspirerend.  Want ze snappen dat om te kunnen winnen, je eerst moet kunnen verliezen. Zoals je ook valt als je leert fietsen. Misschien wel vaak. En als je écht súper succesvol wil worden, dan zul je het nóg groter moeten aanpakken. Je zult grotere risico’s moeten nemen. En als je verliest kan het een spectaculair verlies zijn. “Win Big, Lose Big” zeggen ze in Texas. En een goede accountmanager wil “big winnen”, de dood of de gladiolen. Ja toch? 

The Sky is Falling

Chicken Little riep het constant; “The Sky is Falling”. Hij probeerde de andere dieren te waarschuwen voor alle ellende die er mogelijk kon komen. We hebben allemaal een kleine Chicken Little in ons. Het Corona-virus? The sky is falling. Maar de angsten die we hebben, daar komen er uiteindelijk maar weinig van uit. Je angsten om voor schut te staan als je een prospect gaat benaderen waar anderen hun tanden al op stuk hebben gebeten, of die wel héél erg pretentieus is. “Niet doen joh, daar ben je kansloos. Die kiezen nooit voor ons. Los daarvan, daar hebben al twee accountmanagers bakzeil gehaald”. Wat ga je doen? Ga je die prospect niet benaderen omdat je écht voor schut staat als je “verliest”. Ga je een smoes bedenken om vandaag niet koud te bellen omdat je vrijwel zeker weer 9 van de 10 keer wordt afgewezen? Ga je dat geweldige vernieuwende plan om jouw markt te bewerken niet aan je Sales Manager presenteren omdat je de kans loopt dat hij het niet snapt en afbrandt? Ga je op safe? Ga je voor de onopvallende middenmoot? Of ga je champions league spelen? Omarm de angst om te verliezen, het is je enige kans om “big te winnen”!